Slechte nachtrust? Ga naar de kern van het probleem.

Heb je regelmatig last van gebroken nachten of kan je niet goed in slaap komen? Dan kan deze blog je misschien helpen om tot de kern van het probleem te komen. Zelf heb ik tijden lang slaapproblemen gehad.

Natuurlijk heeft iedereen wel eens een slechte nachtrust, maar wanneer je week in week uit slecht slaapt, wil je hier iets aan doen. Bij mij ging het belletje rinkelen toen ik twee weken achter elkaar slecht in slaap viel en telkens op gezette tijdstippen wakker werd midden in de nacht. Meestal stipt tien over twee en viel ik pas om vijf uur weer in slaap. Om gek van te worden! Er was voor mij een duidelijke aanleiding. De burn-out waar ik toen in zat was de oorzaak van mijn slaapproblemen.

Het is zo frustrerend wanneer je juist rust nodig hebt, je niet in slaap kunt vallen. Die lange periodes van slecht slapen kunnen depressieve gevoelens versterken. Fysiek ga je erop achteruit en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

In die tijd (rond 2016) heb ik van alles geprobeerd. Na achten keek ik geen televisie meer en maakte ik geen gebruik van elektronische apparaten; ik kocht een bril die blauw ligt tegenhield, waardoor ik beter zou gaan slapen. Mijn consumptie van stimulerende middelen zoals koffie en thee werd drastisch minder. Ademhalingsoefeningen, nieuwe kussens, voedingssupplementen, yoga, meditatie, ontspanningsmassage, kruidenthee, CBD-olie en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Op een gegeven moment kon ik gewoon niet meer. Geestelijk was ik uitgeput. Mijn lichaam deed pijn en ik had geen kracht meer. Overdag lukte het om een beetje bij te slapen, maar dat ritme was niet ideaal. Het probleem zat dieper en was niet op te lossen met een quick fix.

Ik ben mij gaan verdiepen in burn-out en depressie. Toen ik eenmaal het boek “bijnieruitputting” van James. L Wilson had gelezen begreep ik veel beter waarom ik niet in slaap kon komen en wat ik er aan kon doen. Ik realiseerde mij dat het probleem een stuk complexer was dan ik dacht. Tegelijkertijd bracht dit ook meer logica in wat er aan de hand was.

Mijn aandacht was continu op mijn hoofd gericht terwijl er van alles mis was met mijn lichaam. We zien depressie en burn-out vaak als probleem van het brein, terwijl de oorzaak ook kan liggen bij een fysieke aandoening.

De aanpassing van mijn dieet heeft mijn nachtrust zwaar verbeterd. Ik ging op zoek naar manieren van bewegen die acceptabel waren voor mijn energieniveau. Ik ben oud zeer onder ogen gaan zien en dit bracht mij dichterbij wie ik wilde zijn. Dit zorgde vervolgens dat ik betere keuzes voor mezelf ging maken. Diepgewortelde gewoontes en pijnlijke levenservaringen moesten worden verwerkt en aangepast.

Slecht slapen is meestal het gevolg van een groter probleem. Het lijkt er opeens te zijn, maar in werkelijkheid komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Als we open staan voor de confrontatie met onszelf kunnen we aan de slag. Mijn advies is dan ook om je niet snel te laten verleiden tot de snelle oplossing. Je zult eerst je fundament moeten verstevigen. Als de basis goed is, gaat je nachtrust zeker verbeteren. Ik denk altijd terug aan toen ik een kind was. Ik heb nooit problemen met slapen gehad. Waarom zou dat op volwassen leeftijd ineens anders zijn?

Denk goed na over welke elementen je basis verstoren. Heb je problemen op het je werk? Is het je relatie? Of zijn het ongezonde leefgewoonten? Door antwoorden te zoeken op deze vragen, kom je dichter bij je antwoorden.

Disclaimer: ik ben geen medisch specialist. Mijn blog is puur bedoeld om mijn ervaringen en gedachten met jullie te delen. Ik noem het filosoferen over gezondheid. Niets van wat er in mijn blog staat beschreven kan als medisch advies worden beschouwd. Raadpleeg altijd een arts bij gezondheidsproblemen.

Wil je meer weten over het onderwerp of kan ik je helpen bij het optimaliseren van je gezondheid? Neem dan contact via onderstaande link.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mijn naam is Jurriaan de Haas, personal trainer en health coach. In 2006 is mijn trainerscarrière gestart. In 2013 heb ik Movemind opgericht met als doel mensen te helpen bij het optimaliseren van hun fysieke en mentale gezondheid. Tot vandaag de dag doe ik dit nog steeds met veel passie en plezier. Dagelijks leer ik bij door te lezen en te doen. Ik heb het geluk gehad om met honderden mensen te mogen werken. Mijn jarenlange ervaring in combinatie met de wil om te leren, zorgen ervoor dat ik een hoge kwaliteit van begeleiding kan bieden.