Gezond worden makkelijk gemaakt.

Gezondheid is een vaag begrip. We gebruiken het woord voor van alles en nog wat. Gezonde smoothies, gezond verstand, gezonde eetgewoontes; maar wanneer zijn we nou eigenlijk gezond?

Gezondheid

Het is moeilijk om een eenduidige beschrijving te geven, aangezien dit voor iedereen anders is. Iets kan als gezond ervaren worden zonder dat het echt bijdraagt aan onze gezondheid. Het drinken van alcohol is hier een mooi voorbeeld van. Mensen hebben ontspanning nodig en vinden dit in het drinken van een glas wijn. Er is niets in ons lichaam dat vraagt om alcohol, maar toch kan de ontspanning bijdrage aan een beter gevoel. 

Om toch meer duidelijkheid en richting te geven is het goed om gezondheid te definiëren. Persoonlijk vind ik deze beschrijving wel geschikt:

GEZONDHEID IS DE ABSENTIE VAN ZIEKTE.

Waarom is dit belangrijk te benoemen? Deze omschrijving kan antwoorden bieden wanneer het nodig is je leven te veranderen. Als we leren wat ons ongezond maakt, dan kunnen we ook leren wat ons sterker maakt. 

Ziekte is een eindstation, maar de weg ernaartoe heeft meerdere haltes. Deze haltes zijn signalen die aangeven dat het de verkeerde kant op gaat. Chronische vermoeidheidsklachten, onderdrukking en verdoving van pijnlijke gevoelens, burn-out, depressie en ga zo maar door. 

In die zin is de absentie van ziekte misschien nog te vaag; maar nogmaals, het begrip is enorm interpreteerbaar. Leven zonder ziekte is een mooi streven, maar ik zou nog een stapje verder willen gaan.

Gezondheid zorgt voor een leven in vrijheid. Niets staat je in de weg om alles te doen wat je hart je ingeeft. Voor sommige mensen betekent dit financieel onafhankelijk zijn en voor anderen is het letterlijk vrij kunnen bewegen. Met dat laatste probeer ik mensen te helpen.

Een misschien meer treffende beschrijving voor gezondheid is de absentie van ziekte en de mogelijkheid vrij te kunnen  bewegen. 

Gezond worden makkelijk gemaakt

Als we gezondheid op deze manier definiëren, dan kunnen we gericht aan de slag om onze gezondheid te verbeteren. Hoe zorgen we dat we niet ziek worden en altijd vrij kunnen blijven bewegen? Dat is de vraag die beantwoord moet worden. 

Door jarenlang op mijzelf te hebben geëxperimenteerd ben ik uiteindelijk te een conclusie gekomen en weet ik nu wat goed werkt voor mij en mijn cliënten. Door na te denken over wat gezondheid voor mij betekent, kreeg ik een steeds beter beeld van hoe hier invulling aan te geven. Voor wie sterker wilt worden is dit proces onvermijdelijk.

Het is belangrijk om je eigen definitie van gezondheid te ontwikkelen, maar misschien kan ik je hier alvast op weg helpen. Voor mij zijn er vier belangrijke factoren die de gezondheid optimaliseren:

  1. Krachttraining 
  2. Voeding
  3. Rust en ontspanning
  4. Reduceren van toxiciteit
Krachttraining

Je lichaam sterker maken door middel van fysieke inspanning is van groot belang; zeker naar mate we ouder worden. Dit komt doordat we met de jaren steeds meer spiermassa zullen verliezen. Dit heeft een negatief effect op de bewegingsvrijheid en ons metabolisme. Hoe meer spiermassa we ontwikkelen en behouden, hoe groter de kans om gezond ouder te worden.

Als ik het heb over spiermassa opbouwen, dan hoef je niet meteen aan bodybuilding te denken. In deze context heb ik het over wat binnen jouw genetische mogelijkheden valt. Voor de meeste mensen zou dit betekenen dat zij er slanker en fitter uit gaan zien. 

Daarnaast wil ik benoemen dat elke vorm van stress je sterker zal maken. Stress is niet de vijand, maar juist iets om gedoseerd op te zoeken. Al het nieuwe waar je lichaam en brein mee te maken krijgt zorgt dat je zult verbeteren. Het is aan jou om de juiste dosering van stress toe te passen. 

Voeding

Als het lichaam sterker maken een bijdrage levert aan onze gezondheid, dan moet onze voedingspatroon dit ondersteunen. Het is moeilijk om tussen al de goedbedoelde adviezen hetgeen te vinden wat echt voor je werkt. Er zit een enorme emotionele lading rondom onze eetgewoontes, waardoor we soms niet eens meer door hebben wat voeding voor schade kan aanbrengen. 

Als ik zie hoeveel mensen te maken hebben met overgewicht of ondergewicht dan gaat er duidelijk iets mis. Hoewel iedereen voor zichzelf kan bepalen hoe met voeding om te gaan is het voor de gezondheid zeker van belang bepaalde dingen wel of juist niet te eten. 

Mijn idee van een gezond voedingspatroon komt het dichtst in de buurt van paleo. Maar aangezien paleo ook weer op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden zal ik mijn invulling er aan geven. 

Iedere maaltijd bestaat uit goed opneembare eiwitten en vetten. Deze zitten voornamelijk in dierlijke producten. Eiwitten zijn de basis en deze worden aangevuld met energie in de vorm van vetten en/of koolhydraten. Graan en alles wat er op lijkt werkt voor de meeste mensen naar mijn inziens niet. Zuivel kan ook problematisch zijn net zoals andere producten. Dit is erg individueel en moet dus ook op die manier benaderd worden. Wat voor de een werkt kan voor de ander negatieve gevolgen hebben.  Over het algemeen zie ik wel dat de meeste mensen goed gaan op een dieet hoog in eiwitten. 

Eten zoals je voorouders aten zonder bewerkte voeding en junkfood. Dat is de richting. We zijn kinderen van moeder natuur. Alles wat we in ons lichaam stoppen dat niet door moeder natuur gemaakt kan worden heeft impact op ons lichaam. Eet wat onder de zon groeit, dan kom je een heel eind. 

Rust en ontspanning

Om de driehoek (voeding-training-rust) compleet te maken, zal er naast training en een natuurlijk voedingspatroon dus ook voldoende gerust moeten worden. Het belang van rust wordt nog wel eens onderschat. Herstel van een intensieve training duurt waarschijnlijk langer dan de meeste mensen denken. Niet alleen de specifieke spiergroepen moeten herstellen, maar ook het lichaam als geheel. Voor sommige mensen gaat dit proces sneller en bij anderen kan dit soms wel een week of langer duren. Ook dit is weer heel individueel en moet dus ook zo benaderd worden. 

Ontspannen is voor sommigen een uitdaging op zichzelf. Er zijn mensen die kunnen niet stilzitten en verveling is dan ook geen optie. Continu in deze stressmodus zitten gaat je niet helpen gezonder te worden. Op termijn stapelt de stress zich op en kan dit resulteren in overspanning tot letterlijk ziek worden. Leren te ontspannen is in deze situatie een goed idee. Hier zouden meditatie en yoga van pas kunnen komen. 

Jezelf over kunnen geven aan het niets doen; of van alles te doen, maar dan zonder doel; zou een positieve invloed kunnen hebben op je fysieke en mentale welzijn. 

Reduceren van toxiciteit

Dit bedoel ik zowel in fysieke als mentale zin. We worden hedendaags aan behoorlijk veel toxische stoffen blootgesteld. Niet alleen in de lucht maar ook in onze voeding, kleding en cosmetica. Je zult waarschijnlijk nooit helemaal vrij van toxiciteit kunnen leven, maar waar je kunt is het goed om dit te beperken.

Je sociale en zakelijke omgeving kan een mentale toxische werking hebben. Sommige mensen of situaties kunnen de energie uit je lichaam trekken. Het is goed om te kijken of je niet te veel verwikkeld bent geraakt in een energie vretende omgeving. Als je hier een beter beeld van krijgt kun je er wat aan doen. Ik weet dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Het zou namelijk kunnen betekenen dat mensen die dicht bij je staan onderdeel zijn van het ‘probleem’. 

Connectie

Door deze vier elementen als prioriteit te gaan zien denk ik dat we een leven kunnen creëren zonder ziekte en heb je alle vrijheid om te bewegen. 

Uiteindelijk zul je de connectie moeten maken met jezelf en anderen. Weten wie je bent en wat je wilt. Mensen die deze connectie zijn verloren zoeken vaak de oplossing in destructieve gewoontes of vage vormen van behandeling en therapie. Voor beide valt iets te zeggen, maar deze gaan voorbij aan het creëren van goede basis: Kracht, voeding, rust en minimale blootstelling aan toxiciteit.

Als we connectie maken met de natuur komen we erachter dat de oplossingen voor de hand liggen. We zullen onze oude gewoontes langzaam in gaan ruilen voor nieuwe gewoontes die ons vooruit helpen. 

Helaas zijn reguliere levensstijl adviezen tegenwoordig niet gericht op het zo sterk mogelijk worden. Naar mijn idee worden we steeds fragieler, zowel fysiek als mentaal. Daarom adviseer ik mijn cliënten datgene te doen wat de meeste mensen niet doen. Er is in mijn ogen een te kleine groep mensen die goed voor jezelf zorgen als prioriteit zien. Hoewel de meeste misschien de intentie wel hebben lijkt het toch moeilijk om het leven hier op in te richten. Gezond leven wordt vaak als saai gezien en dit maakt het alleen maar lastiger. Een tekort aan discipline speelt hier een belangrijke rol.

De weg naar een gezond en sterk lichaam is niet zo complex, maar het is de manier hoe we naar onszelf kijken wat ons in de weg staat. Daarom benoem ik hier wel vaker het normaliseren van gezondheid. We kunnen een patroon doorbreken door ongezonde gewoontes te gaan zien voor wat ze zijn: Ongezond. 

Aan de slag

Wil jij je leven zo inrichten dat je fitter wordt dan ooit? Verdiep je dan in het menselijk lichaam en vraag om hulp. Zou je graag door mij begeleid worden in dit proces klik dan op de onderstaande link. 

Dit was het voor deze keer. Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad. Zou dit waardevolle informatie kunnen zijn voor iemand in je omgeving vergeet mijn blog dan niet te delen via social media. Dank daarvoor.

Klik hier voor meer informatie over personal training. 

Dan wil ik nog maar eens benadrukken dat ik geen medisch specialist ben. Bij klachten en twijfel over de gezondheid neem contact op met een medisch specialist. De statements die ik in mijn blogs maak zijn veelal uit eigen bevindingen in combinatie wat ik heb geleerd door jarenlang zelfstudie. De reden van mijn schrijven is om mensen die op zoek zijn te helpen in deze zoektocht. Het is duidelijk dat er meer wegen zijn die leiden naar Rome. Gebruik mijn bevindingen dan ook nooit als de volledige puzzel, maar misschien als een klein stukje daarvan. Ook al ben je het niet eens met wat ik schrijf dan toch maak je stappen vooruit in je eigen richting. Dat is alles wat ik wil.  

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mijn naam is Jurriaan de Haas, personal trainer en health coach. In 2006 is mijn trainerscarrière gestart. In 2013 heb ik Movemind opgericht met als doel mensen te helpen bij het optimaliseren van hun fysieke en mentale gezondheid. Tot vandaag de dag doe ik dit nog steeds met veel passie en plezier. Dagelijks leer ik bij door te lezen en te doen. Ik heb het geluk gehad om met honderden mensen te mogen werken. Mijn jarenlange ervaring in combinatie met de wil om te leren, zorgen ervoor dat ik een hoge kwaliteit van begeleiding kan bieden.