Meer spiermassa voor een hogere vetverbranding en optimale gezondheid!

Er is een tijd geweest dat je kon eten wat je wilde en dit nagenoeg geen negatieve gevolgen voor je had. Ergens in je dertiger jaren is dit veranderd. Ineens lijkt het alsof iedere hap eten er eentje te veel is. Je natuurlijke verbranding werkt niet meer zo goed als vroeger en zolang je geen actie onderneemt, zal het in de toekomst alleen maar erger worden. Het grootste verschil tussen toen en nu voor de meeste mensen, is dat zij in hun tiener en twintiger jaren over het algemeen meer spiermassa hadden en over het algemeen actiever waren. Naar mate we ouder worden verliezen we van nature steeds meer spiermassa. Dit in combinatie met een tekort aan intensieve fysieke inspanning zorgt ervoor dat dit proces van spierafbraak alleen maar toeneemt. 

Spiermassa voor vetverbranding en optimale gezondheid

Hoe meer spiermassa je opbouwt hoe hoger je rustverbranding. Dat wil zeggen dat iemand met veel spiermassa meer calorieën verbrand in rust ten opzichte van iemand met weinig spiermassa. Wanneer je op het punt bent beland dat het lichaam steeds meer vet op gaat slaan; wordt het misschien tijd om aan de gewichten te gaan hangen. 

Voor mensen met een sportief verleden is het meestal zo dat zij vrij snel op hun oude niveau terug kunnen komen, mits er maar met voldoende intensiteit wordt getraind. Deze mensen spreken hun spiergeheugen veel sneller aan. Bij mensen die weinig ervaring hebben met sport, kan dit opbouwproces een stuk langer duren. Dat neemt niet weg dat iedereen het proces van spierafbraak tegen kan gaan door middel van training en een algehele gezonde levensstijl.

Los van de verhoogde verbranding zorgt een grotere hoeveelheid spiermassa er ook voor dat je meer zin krijgt om in beweging te zijn. Bewegen wordt leuker als het steeds meer vanzelf gaat. We kijken wel eens naar kinderen en verlangen dan naar vroegere tijden waar we oneindig veel energie leken te hebben. Een stressvolle baan op latere leeftijd in combinatie met ongezonde levensstijl hebben ervoor gezorgd dat je fysiek gezien steeds inactiever bent geworden, waardoor de afbraak van spier alleen maar sneller gaat. Zodra dit gebeurd is de kans groot dat je met de jaren steeds dikker zult worden. Dit is geen gewenste situatie als het gaat om behouden van goede gezondheid en dus kwaliteit van leven.

Hoe meer we onze aandacht besteden aan het opbouwen van spiermassa, hoe minder het lichaam energie (kcal) op zal slaan als vet. Natuurlijk speelt de hoeveelheid energie een rol bij het wel of niet aankomen in gewicht, maar door ons te focussen op de opbouw van meer spiermassa worden de spelregels iets anders. Dit komt door de verbeterde natuurlijke verbranding zoals eerder benoemt. Hierdoor is het mogelijk om op een gezond gewicht te komen zonder jezelf uit te hongeren. 

Door meer spiermassa op te bouwen creëer je een situatie waarin je metabolisme flexibeler zal worden. Dit wil zeggen dat je een behoorlijke variëteit aan voeding tot je kunt nemen zonder negatieve gevolgen. Dit is dezelfde flexibiliteit die je in je tiener en twintiger jaren had. Met een verhoging van je spiermassa ga je terug naar een tijd waar je alles kon eten waar je zin in had. Het enige verschil is dat je op latere leeftijd steeds meer je best moet doen om dit flexibele metabolisme te behouden; waar het op jonge leeftijd nagenoeg vanzelf komt.

‘Quarterlife crisis’

Voor de meeste mensen geldt dat dit proces van spierafbraak begint vanaf 25-30 jaar. Naar mate we ouder worden zal dit proces steeds sneller verlopen en dus wordt het belang van krachttraining alsmaar groter. 

Als ik het heb over zoveel mogelijk spiermassa opbouwen, bedoel ik dit niet in extreme vormen. Extreme spiergroei is in zekere zin een onnatuurlijk proces. Waar ik heb het over heb is de natuurlijke ontwikkeling van het fysiek wanneer je aan krachttraining doet. De hoeveelheid spiermassa die kan worden aangemaakt hangt geheel af van het individu. intensiteit van trainen, genetica dieet en rust spelen een belangrijk rol. Voor iedereen geldt dat er met een hoge intensiteit getraind moet worden om resultaat te zien. De genen bepalen dan meestal tot hoever iemand door kan ontwikkelen. Met een gezond voedingspatroon en voldoende rust creëer je de ideale ‘omgeving’ om spiermassa te ontwikkelen. 

Een gespierd lichaam wordt veelal als esthetisch ideaal gezien. Hierdoor vergeten we het belang van een goed getraind lichaam met betrekking tot onze gezondheid. Zodra het lichaam een meer atletische vorm begint aan te nemen, zullen er allerlei processen intern gaan verbeteren. Spiermassa neemt toe en hierdoor neemt de flexibiliteit van ons metabolisme ook toe zoals eerder besproken. We worden sterker waardoor we minder energie hoeven te verbruiken om onze dagelijkse taken te volbrengen. Door de toename van spiermassa en dus kracht wordt de bewegingsvrijheid groter en kun je ook op latere leeftijd nog alle kanten op bewegen. De ontwikkeling van een getraind lichaam zorgt voor meer zelfvertrouwen en creëert meer onafhankelijkheid.

De opbouw van spieropbouw gaat zoveel verder dan de (oppervlakkige) esthetische doeleinden. We zullen de meerwaarden op het gebied van gezondheid veel meer kunnen, en in mijn ogen moeten omarmen. 

Mijn persoonlijke ervaring

Van mijn 25ste tot mijn 31ste heb ik de nadelige gevolgen van spierafbraak zelf ervaren. Ik ben een type die van alles uit wil proberen en zo ook met dieet. In deze periode ben ik heel veel spiermassa verloren door het voedingspatroon wat ik volgde. Ik was overtuigd geraakt van het idee dat spiermassa alleen maar extra energie kostte en dat; buiten esthetische doeleinden; het geen nut had om extra spiermassa op te bouwen. Als ik terugkijk naar die tijd dan kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Zeker met het besef hoe goed ik mij voelde toen mijn focus juist lag op het opbouwen van spiermassa. We gaan allemaal wel door zulke fases heen waarin we nieuwe dingen uitproberen. We kunnen gaan geloven in bepaalde ideeën en ideologieën om vervolgens tot de conclusie te komen: what the f*ck ben ik aan het doen!?

De zoektocht naar, en het behouden van goede gezondheid gaat waarschijnlijk met ups en downs. Streven naar perfectie is mooi, maar onrealistisch. Persoonlijk ben ik altijd op zoek naar een kwalitatief goed leven en ik denk dat een sterk lichaam hier enorm aan bijdraagt. 

Wat er in die tijd van mijn lichaam was overgebleven was niets vergeleken met de jaren ervoor. Ik ging van gezonde ‘fitnessdude’ naar een mager mannetje. Mijn kracht ging verloren, had weinig energie en was erg somber; waar je op die leeftijd juist in de kracht van je leven behoort te staan. Ik had mij nog nooit zo zwak gevoeld.

Niet dat ik hierin uniek ben geweest. Helaas zie ik steeds meer van mijn generatiegenoten in relatief korte tijd (en jonge leeftijd) aftakelen terwijl dat niet nodig is. 

We lijken deze snelle aftakeling steeds meer te accepteren en geven bij elk pijntje of ongemak, het ouder worden maar de schuld. Deze passieve houding impliceert dat ouder worden gelijk staat aan ongezonder worden. Natuurlijk zal ons lichaam met de jaren minder goed gaan functioneren, maar dit betekent niet dat we dit proces niet op positieve wijze kunnen beïnvloeden. Onze moderne levensstijl met te weinig (en in sommige gevallen té veel) beweging, zwaar bewerkte voeding en blootstelling aan een grote hoeveelheid toxiciteit draagt bij aan het versnelt ouder worden. Wij kunnen dit proces afremmen door intensiever (maar doordacht) te gaan bewegen, beter te eten en de blootstelling aan toxiciteit te verminderen. 

Als je kijkt naar de hoeveelheid mensen die ziek zijn en klachten hebben, dan lijkt dit het nieuwe normaal te zijn. ‘Iedereen heeft wel wat!’ Deze manier van denken draagt in mijn ogen bij aan de normalisering van een ongezond leven. ‘Het maakt niet zoveel uit wat ik doe, ziek worden we toch wel.’ Dit zal niemand letterlijk zeggen, maar als we kijken naar de levensstijl van de gemiddelde Nederlander dan leven zij wel volgens deze regel. Dit resulteert in de grote hoeveelheid fysieke en mentale klachten; van depressies tot auto-immuunziekte. 

Om op grote schaal gezond te worden zullen we een gezonde levensstijl moeten cultiveren. Een gezonde levensstijl ontwikkelen zou veel meer toegejuicht kunnen worden. Elkaar aanmoedigen om het beste uit onszelf te halen zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. De realiteit is echter dat we vast zitten in destructieve leefgewoonten. Klagen, roddelen, overwerken, vreten, zuipen, roken en een algehele passieve levenshouding zorgen ervoor dat we in een negatieve spiraal terecht zijn gekomen en dit heeft direct invloed op onze gezondheid.

 Nu lees je dit waarschijnlijk niet met de intentie om de wereld te verbeteren, maar ben je bezig jezelf te verbeteren. De basis voor een betere wereld begint voor mij altijd bij het verbeteren van mezelf. Dit is een doorlopend traject waarbij je op fysiek, emotioneel en spiritueel vlak blijft ontwikkelen. De opbouw van een sterk en gezond lichaam draagt enorm bij aan dit proces. Niet alleen ons lichaam zal hiervan profiteren, maar ook de geest zal sterker worden. Dit principe is de basis van een gezonde levensstijl. 

Begin aan de opbouw van een goede basis.

Gezondheid optimaliseren kan heel erg complex worden gemaakt met cijfertjes en getalletjes. Veel organisaties spelen in op de angst van mensen en bieden daar een wondermiddel (of dienst) voor aan. Dit is een geweldige strategie om veel geld te verdienen. Nu ben ik niet allergisch voor geld verdienen, maar kan ik je hier in alle eerlijkheid zeggen dat heel veel producten en diensten je gezondheid misschien maar met een paar procent kunnen verbeteren. Ik ben van mening dat we geen genoegen moeten nemen met die paar procent. Essentieel voor goede gezondheid is een sterk lichaam en hier zijn geen magische pilletjes en zalfjes voor nodig. Een goed opgebouwd trainingsprogramma in combinatie met een natuurlijk dieet en voldoende rust is alles dat nodig is. 

Als de basis goed is en je nog steeds kampt met verschillende fysieke of mentale klachten dan kunnen alternatieve methodes waardevol zijn, maar zolang je niet eerst een goede basis voor jezelf creëert zullen deze methodes niet werken. Wat je klachten dan ook zijn; je kunt altijd beginnen met je levensstijl aan te passen. Ik ben er van overtuigd dat heel veel van ons lichamelijke en geestelijke aandoeningen te verhelpen en te voorkomen zijn als we beter voor onszelf gaan zorgen. We besteden zoveel tijd en geld aan de behandeling van ziekte, maar we vergeten te kijken naar waarom we eigenlijk zo worstelen met onze gezondheid. Als we met maximale toewijding werken aan het optimaliseren van onze gezondheid zouden we als samenleving beter kunnen worden. 

Ziekte en zwakheid is meestal niets meer dan een logisch gevolg van een levensstijl waarin we onszelf verwaarlozen. We ervaren zoveel stress van ons werk en de verantwoordelijkheden die bij het volwassen leven komen dat deze invloed hebben op onze gezondheid. Van jongs af aan leer je de skills die nodig zijn om in de maatschappij mee te kunnen draaien, maar wanneer leer je de skills voor het creëren van een gezond leven? Goed voor jezelf zorgen, gezond eten, je grenzen leren kennen en aangeven moeten ook geleerd worden. Naar mijn mening is dit een groot gemis in onze opvoeding en scholing. 

Mijn formule voor de opbouw van een sterk lichaam, gericht op de opbouw van spiermassa is als volgt: 

  • Intensieve krachttraining 
  • Natuurlijk dieet met voldoende essentiële eiwitten, vetten, mineralen en vitaminen
  • Voldoende rust en ontspanning
  • Chronische stress voorkomen

EASY AS THAT! 😉

Gezondheid in deze moderne wereld is niet meer zo vanzelfsprekend. We zullen kritisch moeten kijken naar de dingen die ons op negatieve manier beïnvloeden om deze vervolgens te kunnen veranderen. Dit kan een behoorlijke uitdaging zijn en je zult voldoende motivatie en wilskracht moeten hebben. Stap voor stap te werk gaan is in deze de sleutel tot succes. Dit klinkt als een afgezaagd cliché, maar het is zo enorm belangrijk. Te grote stappen creëren op termijn kortsluiting in ons brein met als gevolg dat je terugvalt in oude gewoontes. Voor de meeste mensen geldt dat het brein maar een bepaalde hoeveelheid verandering aankan en hier zal dus altijd rekening mee gehouden moeten worden bij het verbeteren van onze levensstijl. 

Dit waren mijn hersenspinsels voor deze keer. Ik wil hier nogmaals benadrukken dat mijn blogs voornamelijk worden geschreven vanuit mijn persoonlijke ervaringen en ideeën. Ik zou je wil uitnodigen om vooral ook voor jezelf te blijven denken. Het is niet mijn intentie om je ergens van te overtuigen. Mijn bedoeling is altijd om mensen te inspireren. Ik heb zo mijn ideeën over wat een gezonde levensstijl is, maar voor jou kan dat geheel anders zijn. Juist door de verschillen in opvatting, kunnen we van elkaar leren. 

Wil je meer leren over het onderwerp of heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een sterk lichaam? Neem dan contact op via onderstaande link. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mijn naam is Jurriaan de Haas, personal trainer en health coach. In 2006 is mijn trainerscarrière gestart. In 2013 heb ik Movemind opgericht met als doel mensen te helpen bij het optimaliseren van hun fysieke en mentale gezondheid. Tot vandaag de dag doe ik dit nog steeds met veel passie en plezier. Dagelijks leer ik bij door te lezen en te doen. Ik heb het geluk gehad om met honderden mensen te mogen werken. Mijn jarenlange ervaring in combinatie met de wil om te leren, zorgen ervoor dat ik een hoge kwaliteit van begeleiding kan bieden. 

Disclaimer: ik ben geen medisch specialist. Mijn blog is puur bedoeld om mijn ervaringen en gedachten met jullie te delen. Ik noem het filosoferen over gezondheid. Niets van wat er in mijn blog staat beschreven kan als medisch advies worden beschouwd. Raadpleeg altijd een arts bij gezondheidsproblemen.